تنگی کانال نخاعی ، علائم و روش های درمان

تنگی کانال نخاعی

تنگی کانال نخاعی یکی از عوامل مهم و شایع بروز کمردرد است.

این بیماری شایع که ممکن است بطور مادرزادی وجود داشته و یا بطور اکتسابی ایجاد شود به دلیل کاهش فضای داخلی کانال عبور ریشه های عصبی نخاعی رخ می دهد.

علائم تنگی نخاعی اغلب در اثر وارد آمدن فشار به اعصاب نخاعی رخ می دهد.

کاهش فضای کانال نخاعی موجب وارد شدن فشار به اعصابی که از نخاع خارج شده و به اندام تحتانی می رود نیز شده و سبب بروز علائمی مانند کمردرد، درد باسن، پا و … می شود.

کاهش فضای کانال نخاعی در اثر رشد استخوان و بافت های دیگر به داخل این کانال رخ می دهد که با افزایش سن احتمال بروز آن نیز بالاتر می رود.

کاهش فضای عبور ریشه های عصبی نخاع موجب وارد شدن فشار به نخاع و ریشه های عصبی در کنار دیسک کمر و دیسک گردن می تواند به این اجزا نیز آسیب وارد کند.

در تنگی کانال نخاع مادرزادی قطر کانال نخاع به صورت اولیه کم بوده و علائم بیماری را ایجاد می کند.

با افزایش سن، دیسک بین مهره ای دچار کمبود آب شده که این امر سبب کاهش ارتفاع دیسک و نزدیک شدن مهره ها به هم و  در نتیجه زمینه سازی بروز این بیماری می شود.

نشستن طولانی مدت به دلیل فعالیت های شغلی و سایر عوامل یکی از دلایل مهم زمینه ساز در افزایش احتمال تنگی کانال نخاعی است.

فیزیوتراپی تنگی کانال نخاعی یکی از درمان های مفید و موثر غیر جراحی این بیماری است.

گرفتن شرح حال از بیمار و معاینه فیزیکی و روش های تشخیصی مانند رادیوگرافی ساده، ام آر آی، میلوگرافی و تست نوار عصب و عضله برای تشخیص دقیق این بیماری و انتخاب روش درمانی مناسب به پزشک معالج کمک می کند.

علائم تنگی کانال نخاعی

• افزایش سن
  • لیز خوردگی مهره ها

درمان تنگی کانال نخاعی

کاهش سطح فعالیت و اجتناب از قرار گیری در موقعیت هایی که موجب فشار به کمر و تشدید درد می شوند.

انجام ورزش های سبک مانند پیاده روی و شنا بریا مبتلایان به تنگی کانال نخاعی می تواند مفید باشد و به تسکین علائم کمک کند.

استفاده از بریس و کمربندهای طبی با تجویز پزشک و متخصص فیزیوتراپی با کاهش حرکت کمر فرصت ترمیم و بازسازی را فراهم آورده و به تسکین درد کمک می کند.

داروهای بی حس کننده موضعی ، داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند آسپرین، ایبوپروفن و ناپروکسن و داروهای کورتیکواستروئیدی تزریقی از جمله داروهایی هستند که در توسط پزشک تجویز شده و می توانند به تسکین علائم بیمار کمک کنند.

فیزیوتراپی تنگی کانال نخاعی موثرترین درمان غیر جراحی تنگی کانال نخاعی است.

متخصص فیزیوتراپی کمر از مدالیته های مختلفی همچون لیزر پرتوان ، درمان دستی ، تحریک الکتریکی و تمرین درمانی برای درمان تنگی کانال نخاعی استفاده می کند.

فیزیوتراپی در منزل برای بیمارانی که به دلیل کمردرد و سایر مشکلات ناشی از تنگی کانال نخاعی توان مراجعه به کللینیک فیزیوتراپی را ندارند بسیار مناسب است.

تمرینات فیزیوتراپی در منزل که توسط متخصص فیزیوتراپی به بیمار آموزش داده می شود نقش مهمی در بهبود شرایط بیمار دارد.

در صورتی که روش های ذکر شده نتوانند به کاهش مشکلات بیمار کمک کنند عمل جراحی به عنوان آخرین راه درمان برای برداشتن فشار از روی اعصاب درگیر در کانال نخاعی انجام می گیرد.

نویسنده : فیزیوتراپیست محمدرضا جانپور

ارائه خدمات فیزیوتراپی در منزل و کلینیک